November 27, 2011

Kematian Menjemput Tidak Kenal Siapa

Hari ini dikejutkan dengan kematian pemain dan jurulatih pasukan Wales, Gary Speed, yang mati pada umur 42 tahun. Walaupun dia tidak Muslim, namun boleh jadi iktibar melalui kisah ini.

Berita mnegejut ini menjadi tergempar apabila dia mati di rumahnya di Chester. Antara yang mengucap takziah adalah rakannya Robbie Savage yang pernah bermain bersama satu ketika dahulu:
 "The world has lost a great man in Gary speed I'm devastated spoke to him yesterday morning why ! Why. Why !! I'll miss him so much x
"He come to watch strictly 3/4 weeks ago I high fived him in the front row he loved the show ,he loved life he loved his family ! Devastated."
Ramainya juga memberi ucapan takziah. Rata-rata pemain bola sepak terkejut dengan berita kematian ini. Bagi kita umat Islam, bahawa kematian itu tidak kenal erti pangkat, umur, dan sebagainya. Hanya Allah sahaja yang lebih mengetahui tentang tarikh kematian seseorang.

Sehubungan dengan itu, marilah kita mengambil iktibar tentang mati ini supaya kita sentiasa bersedia menghadapi mati. Adakah cukup amalan kita untuk dibawa ke langit bertemu Allah? Semua itu akan ditanya oleh Allah kelak. Wallahualam.


No comments:

Post a Comment